سبک زندگیهمه مطالب

زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

آغاز زندگی در ترکیه و مهاجرت به این کشور به منظور تشکیل یک زندگی جدید، همواره با مخاطرات و سؤالات متعددی همراه است. زندگی در ترکیه شامل ابعاد مختلفی از تصمیم‌ها، عملکردها و راهکارها خواهد شد که اشتباه در آن‌ها، می‌تواند دردسرساز شود.

آغاز زندگی در ترکیه و مهاجرت به این کشور به منظور تشکیل یک زندگی جدید، همواره با مخاطرات و سؤالات متعددی همراه است. زندگی در ترکیه شامل ابعاد مختلفی از تصمیم‌ها، عملکردها و راهکارها خواهد شد که اشتباه در آن‌ها، می‌تواند دردسرساز شود.

نوشته های مشابه

برای اینکه بتوانید پروسه زندگی در ترکیه را به شکل مناسبی آغاز کنید و در طول آن رفاه کاملی احساس شود، الزامی است که از برخی نکات اطلاع داشته باشید. ما نیز با همین رویکرد ذهنی تلاش کردیم برخی اطلاعات کلیدی موجود را در رابطه با ابعاد مختلف زندگی ترکیه گردآوری و در اختیار شما قرار دهیم.

حتی زندگی در بهشت هم چالش‌های خاص خود را دارد؛ باید برای زندگی در ترکیه آماده شوید.

افتتاح حساب بانکی در ترکیه

افتتاح حساب در ترکیه 1024x683 1 - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

همواره در هنگام بررسی وضعیت زندگی در ترکیه، ایرانیان در مورد امکان افتتاح حساب در این کشور، دغدغه‌ها و سؤالات متعددی دارند. با در نظر داشتن موضوعاتی مانند تحریم‌های پولی و مالی ایرانیان، این دغدغه‌ها به هیچ عنوان بی‌دلیل نیستند؛ فقط باید به طرز صحیحی به آن‌ها پاسخ گفت.

محدودیت‌های پولی و مالی و تحریم‌های موجود بر علیه ایرانیان، دروغ یا شایعه‌پردازی نیست.

اما مسئله این است که راه‌حل‌های منطقی و قطعی برای بی‌اثر کردن آن‌ها وجود دارد؛ مخصوصاً در کشوری مانند ترکیه. با در نظر داشتن همین دغدغه‌های موجود در رابطه با افتتاح حساب در ترکیه، بخشی از توضیحات یادداشت مربوط به زندگی در ترکیه، را به این موضوع اختصاص دادیم.

برای افتتاح حساب در ترکیه، اولین گام یافتن بانک مناسب است. البته اجازه دهید پیش از آن به یکی دیگر از پرسش‌های رایج این حوزه پاسخ دهیم.

هزینه زندگی در ترکیه 1024x661 1 - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

هزینه زندگی در ترکیه

هزینه زندگی در ترکیه

قطعاً یکی از معیارهای مهم در تصمیم‌گیری متقاضیان مهاجرت، هزینه زندگی در ترکیه است. به بیانی دیگر بسیاری از متقاضیان برای رسیدن به یک تصمیم قطعی در این رابطه نیاز دارند تا از هزینه زندگی در ترکیه مطلع شوند.

در واقعیت هم، همواره در کنار هزینه‌های اصلی و ابتدایی یک پروژه مهاجرت، هزینه زندگی در مقصد، اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا باید به طور مداوم و پیوسته، توانایی پرداخت آن‌ها را داشته باشید. همه ما برای رسیدن به یک زندگی بهتر و بهره‌مندی از مزایای بیشتر راه مهاجرت را در پیش می‌گیریم و اگر در مقصد توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی را نداشته باشیم،

برای بسیاری که فصد خرید خانه در استانبول را دارند، دانستن هزینه زندگی در ترکیه و به طبع آن استانبول از کلیدی ترین موارد در تصمیم گیری آنهاست.

قطعاً با یک تجربه تلخ و غیرقابل پذیرش مواجه می‌شویم. به همین خاطر ما همواره در تلاش هستیم تا تصویر شفافی را از هزینه زندگی در کشور ترکیه، در اختیار کاربران و متقاضیان قرار دهیم.

کلیاتی در مورد هزینه زندگی درترکیه 1024x422 1 - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

کلیاتی در مورد هزینه زندگی درترکیه

هزینه زندگی در ترکیه، در قیاس با امکانات رفاهی و مزایایی که برای شما به همراه دارد، به هیچ عنوان بالا نیست. در بررسی‌های صورت‌گرفته به منظور مقایسه هزینه زندگی در کشوز ترکیه با سایر کشورها نیز، می‌توان به درستی این موضوع پی برد.

در یکی از بررسی‌های رایج این حوزه، هزینه زندگی در کشورهای مختلف در قیاس هزینه زندگی با آمریکا بررسی می‌شود؛ هزینه زندگی در آمریکا طبق شاخص 100 در نظر گرفته می‌شود. طبق همین بررسی، هزینه زندگی در ترکیه، با 35.6 واحد از شاخص، در جایگاه 88ام جهان قرار می‌گیرد. برای داشتن یک مقایسه ذهنی بد نیست به رتبه و وضعیت شاخص در برخی دیگر از کشورها دقت کنید.

  • ایرلند با 113.8 واحد از شاخص در جایگاه دهم جهان
  • سوئد با 103.9 واحد از شاخص در جایگاه هجدهم جهان
  • امارات با 72.3 واحد از شاخص در جایگاه 35 جهان
  • ایران با 51.5 واحد از شاخص در جایگاه 48 جهان
  • عراق با 44.5 واحد از شاخص در جایگاه 60 جهان

با مشاهده وضعیت کشورهای فوق در این سیستم رده‌بندی و بررسی هزینه‌های زندگی، می‌توان متوجه شد که اساساً هزینه زندگی در ترکیه، نسبت به حتی کشوری مانند عراق نیز کمتر بوده و نسبت به ایران هم فاصله معناداری دارد.

بر همین مبناست که ما معتقدیم هزینه زندگی در کشور ترکیه چندان بالا نیست. اما برای درک سطح رفاه و آسودگی زندگی در ترکیه، بد نیست به یک شاخص دیگر نیز برای مقایسه آن با سایر کشورها متوسل شویم؛ شاخص قدرت خرید!

وضعیت شاخص قدرت خرید در ترکیه

خرید خانه در ترکیه - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایبقدرت خرید نیز یکی دیگر از معیارهایی است که در کنار معیارهای مربوط به هزینه زندگی در کشور ترکیه، می‌توانند به مقایسه وضع زندگی این کشور با سایرین کمک کنند.

در این بررسی نیز قدرت خرید در کشور آمریکا معادل 100 واحد از شاخص در نظر گرفته شده و قدرت خرید در سایر کشورها، در مقایسه با آن اعلام می‌شود. کشورهای حاضر در لیست به صورت رندوم و به منظور درک بهتر وضعیت زندگی در ترکیه انتخاب شده‌اند.

  • قدرت خرید در آلمان: 90.5 واحد از شاخص
  • قدرت خرید در اسپانیا: 57.6 واحد از شاخص
  • قدرت خرید در ترکیه: 38.5 واحد از شاخص
  • قدرت خرید در بلغارستان: 31.1 واحد از شاخص
  • قدرت خرید در گرجستان: 20.5 واحد از شاخص
  • قدرت خرید در ارمنستان: 18.9 واحد از شاخص
  • قدرت خرید در ایران: 8.5 واحد از شاخص

همانطور که در لیست فوق پیداست، ما قدرت خرید در برخی از کشورهای همجوار با کشور ترکیه را با قدرت خرید در این کشور مقایسه کردیم. نیازی به توضیح نیست که در بررسی قدرت، هر قدر عدد بزرگ‌تری حاصل شود، رفاه و آسایش اقتصادی ساکنین آن کشور بیشتر خواهد بود.

با وجود پایین بودن هزینه زندگی در ترکیه و بالا بودن قدرت خرید نسبت به کشورهای همجوار، می‌توان گفت زندگی در این کشور، از حیث اقتصادی و رفاه اجتماعی نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه، در وضع بسیار مطلوب‌تری قرار دارد.

نگاهی به جزئیات هزینه زندگی در کشور ترکیه

هزینه زندگی در کشور ترکیه - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

محل سکونت در هزینه زندگی در کشور ترکیه

اکنون پس از دستیابی به یک دید کلی، احتمالاً شما هم در مورد جزئیات هزینه زندگی در ترکیه پرسش‌هایی دارید. با این وجود اجازه دهید تا در ادامه ابتدا میانگین‌هایی را در مورد مجموع هزینه زندگی در ترکیه بررسی کرده و سپس به جزئیات برخی از قیمت‌های مهم و اساسی بپردازیم.

مثلاً اینکه شما کدام محله برای سکونت انتخاب کنید، طبیعتاً بر هزینه زندگی شما اثر مستقیمی دارد.

به طور میانگین هزینه زندگی در ترکیه چقدر است؟

میانگین هزینه زندگی در ترکیه، برای یک خانواده تک‌نفره یا به عبارتی یک شخص مجرد، در صورت عدم خرید خانه در ترکیه و پرداخت اجاره‌بها معادل 461 دلار در ماه است. در کنار این، هزینه زندگی در کشور ترکیه برای یک خانواده نرمال چهارنفره، در صورت پرداخت اجاره‌بها معادل 1150 دلار در ماه است.

در نظر داشته باشید که چنانچه افراد مجبور به پرداخت اجاره‌بها نبوده و خانه شخصی داشته باشند، به طور طبیعی هزینه زندگی در ترکیه کاهش خواهد یافت. در صورت عدم پرداخت اجاره‌بها، هزینه زندگی برای خانواده تک‌نفره به ماهانه 275 دلار و برای خانواده چهارنفره به ماهانه 848 دلار کاهش خواهد یافت.

میانگین هزینه زندگی در ترکیه - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

آیا هزینه زندگی در کشور ترکیه، بسته به شهر محل زندگی متفاوت است؟

بله؛ قطعاً بسته به اینکه کدام شهر را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید، هزینه زندگی در ترکیه متفاوت خواهد بود. اعداد و ارقامی که در بخش قبلی اعلام شد، به شکل میانگین و با در نظر گرفتن تمام شهرهای پرجمعیت کشور ترکیه بدست آمده است.

اما اگر به وضعیت هزینه زندگی در کشور ترکیه، به تفکیک شهرها علاقه دارید، می‌توانید به لیست زیر مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که اعداد و ارقام اعلامی در جدول زیر، همگی در ازای یک خانواده تک‌نفره و با احتساب پرداخت اجاره‌بها در نظر گرفته شده است.

  • هزینه زندگی در استانبول: 623 دلار به ازای هر ماه
  • هزینه زندگی در ازمیر: 527 دلار به ازای هر ماه
  • هزینه زندگی در آنکارا: 505 دلار به ازای هر ماه
  • هزینه زندگی در بورسا: 503 دلار به ازای هر ماه
  • هزینه زندگی در آنتالیا: 468 دلار به ازای هر ماه
  • هزینه زندگی در قازیان‌تپه: 421 دلار به ازای هر ماه
  • هزینه زندگی در قونیه: 384 دلار به ازای هر ماه
  • هزینه زندگی در آدانا: 362 دلار به ازای هر ماه

بدیهی است که هزینه زندگی در ترکیه به تفکیک شهرها، با وسعت، جمعیت و سطح امکانات رفاهی هر شهر رابطه مستقیمی دارد. یک شخص مجرد در شهر استانبول به ازای هر ماه 623 دلار هزینه دارد اما در شهر کوچک‌تری مانند آنتالیا این هزینه به 468 دلار کاهش می‌یابد و این کاملاً عادی است.

در مجموع هزینه خرید کالاهای ضروری و مصرفی در ترکیه، چندان بالا نیست و بازار آن پویایی بالایی دارد

هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

هزینه خرید کالا در ترکیه - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

اگر به عنوان یک دانشجو قصد مهاجرت به کشور ترکیه را داشته باشید احتمالاً به اطلاعاتی اختصاصی در مورد هزینه زندگی در ترکیه نیاز دارید. به همین علت تلاش کردیم تا یک بخش ویژه از پروسه بررسی هزینه زندگی در کشور ترکیه را به دانشجویان گرامی اختصاص دهیم. هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه، به طور میانگین چیزی حدود 350 الی 700 دلار در ماه است.

پیش از هر چیز باید خاطر نشان کرد که هزینه اعلامی بدون در نظر گرفتن هزینه شهریه دانشگاه و برخی دیگر از هزینه‌های مرتبط با اخذ واحد و گذراندن ترم‌های تحصیلی است. این هزینه برای خوراک، پوشاک، لوازم‌التحریر، کلاس‌های فوق‌العاده، حمل‌ونقل و محل اقامت(خوابگاه دولتی یا خانه) در نظر گرفته شده است.

حداقل دستمزد در ترکیه

نموداری نسبی از جزئیاتی در رابطه با هزینه زندگی در استانبول - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایبدر کنار پرداختن به وضعیت هزینه زندگی در ترکیه، بد نیست به عنوان یک نکته در انتهای این بخش، به حداقل دستمزد در ترکیه نگاهی داشته باشیم؛ به هر حال هزینه زندگی در ترکیه، باید ارتباط منطقی با حداقل دستمزد در این کشور داشته باشید.

در مورد حداقل دستمزد باید گفت ممکن است بسته به شغل با ارقام متفاوتی مواجه شوید اما از نظر قانونی، حداقل دستمزد کارگر ساده در این کشور، معادل 519 دلار در ماه است. هیچ کارگر قانونی در کشور ترکیه، دستمزدی کمتر از 519 دلار دریافت نمی‌کند. دقت داشته باشید که همانند هزینه زندگی در کشور ترکیه، حداقل دستمزد نیز تا حدی تابع قیمت لیر ترکیه نسبت به قیمت دلار است.

هزینه های جاری زندگی در ترکیه

انواع مواد غذایی در ترکیه به تومان به لیر
هویج (1 کیلو گرم) 10.200 3.25 TL
نان سفید تازه (500 گرم) 8.350 2.70 TL
برنج سفید (1 کیلوگرم) 38.400 12.25 TL
تخم مرغ (1 عدد) 4.300 1.70 TL
پنیر (1 کیلوگرم) 148.600 46.25 TL
سینه مرغ (1 کیلوگرم) 93.100 29.56 TL
گوشت گاو (1 کیلوگرم) 31.000 79.84 TL
سیب (1 کیلوگرم) 22.700 7.21 TL
موز (1 کیلوگرم) 47.100 14.95 TL
پرتقال (1 کیلوگرم) 25.000 7.91 TL
گوجه فرنگی (1 کیلوگرم) 18.365 5.83 TL
هلو (1 کیلوگرم) 25.750 8.78 TL
انگور (1 کیلوگرم) 21.365 6.25 TL
خیار سبز (1 کیلوگرم) 13.155 4.45 TL
سیب زمینی (1 کیلوگرم) 9.300 2.95 TL
پیاز (1 کیلوگرم) 8.400 2.88 TL
آب (بطری 1.5 لیتر) 7.400 2.25 TL
شیر (1 لیتر) 56.700 18.00 TL
نوشابه (300 سی سی) 17.500 5.5 TL

قیمت لباس در ترکیه

  • یک شلوار جین با برند (Levis) به طور میانگین 300 لیر ترکیه
  • یک لباس تابستانی زنانه با برند (ZARA) یا (H&M) به طور میانگین 200 لیر ترکیه
  • یک جفت کفش نایکی ورزشی از مدل‌های متوسط به طور میانگین 550 لیر ترکیه
  • یک جفت کفش مردانه چرمی رسمی به طور میانگین 400 لیر ترکیه

Clothing shopping center in Turkey - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

در صورتی که قصد دریافت اقامت ترکیه یا پاسپورت ترکیه را دارید پیشنهاد میکنم مطلب پاسپورت ترکیه را مطالعه کنید و یا به صورت رایگان از مشاوره با متخصصین ما بهره بگیرید.

افتتاح حساب در ترکیه بدون اقامت؛ آیا ممکن است؟

حتی اگر قصدی برای زندگی در ترکیه نداشته باشید، همچنان ممکن است به یک حساب بانکی در این کشور نیاز پیدا کنید. با توجه به اتصال گسترده و ارتباط مؤثر بانک‌های ترکیه با شبکه جهانی بانکداری، داشتن یک حساب بانکی در این کشور، عملاً شما را به سیستم‌های جهانی گردش پول، متصل می‌کند.

اغلب افرادی که قصد زندگی در ترکیه را ندارند اما به حساب بانکی در این کشور نیازمند هستند، با این پرسش به سراغ ما می‌آیند. آیا امکان افتتاح حساب در ترکیه بدون اقامت وجود دارد؟

افتتاح حساب در ترکیه بدون اقامت - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

افتتاح حساب در ترکیه بدون اقامت

در پاسخ باید گفت قطعاً؛ اما تحت شرایط و تدابیر خاصی. پیش از هر چیز باید گفت نیاز است که دست‌کم یک بار به کشور ترکیه سفر کنید. زیرا اساساً افتتاح حساب به شکل وکالتی، مخصوصاً برای ایرانیان، در کشور ترکیه غیر قانونی است.

برای این منظور غیر از یک بار سفر به یک آدرس معتبر، قبوض خدماتی(برق، آب یا گاز) آن محل سکونت و کد مالیاتی(Vergi Numarasi) نیاز دارید. ما برای افرادی که بدون زندگی در ترکیه، قصد افتتاح حساب در این کشور دارند، بانک زراعت را پیشنهاد می‌کنیم. سیستم بانکداری جهانی در ترکیه حضور فعالی دارد؛ این زندگی در ترکیه را دلپذیرتر می‌کند.

بانک برای باز کردن حساب ایرانیان e1638704221562 - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

بهترین بانک برای باز کردن حساب ایرانیان

بهترین بانک برای باز کردن حساب ایرانیان

همانطور که پیش‌تر گفته شد، ایرانیانی که مایل به افتتاح حساب در ترکیه هستند، با در نظر داشتن برخی تحریم‌های جدی، باید در انتخاب و تصمیمات خود دقت کافی داشته باشند. یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که باید در مورد آن با دقت تصمیم‌گیری کرد، انتخاب بانک برای افتتاح حساب است.

همه بانک‌های کشور ترکیه رابطه خوبی با مشتریان ایرانی نداشته و نمی‌توانند اموال و دارایی‌های شما را از خطراتی مانند بلوکه شدن، محافظت کنند. هرچند همه بانک‌های کشور ترکیه در مورد مشتریان ایرانی سخت‌گیری دارند اما شرایط در بعضی از آن‌ها بهتر است.

ما برای این منظور “زراعت بانک”، “واقیف بانک” و “ایش بانک” را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در بین این سه گزینه، به ترتیب اولویت با زراعت بانک و ایش بانک است. به همین خاطر در ادامه به جزئیاتی در مورد شیوه افتتاح حساب در این دو بانک، نگاهی اجمالی داریم.

افتتاح حساب در زراعت بانک ترکیه؛ ساده، سریع و بدون دردسر

بانک های ترکیه 1024x576 1 - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

اگر در کنار زندگی در ترکیه به افتتاح حساب در زراعت بانک ترکیه علاقه داشته باشید، انجام کار به هیچ عنوان پیچیده و سخت نیست. پیش از هر چیز باید مدارک مورد نیاز برای این کار را آماده کنید. مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب در زراعت بانک ترکیه عبارتند از:

  • کد مالیاتی(Vergi Numarasi) و مدارک جزئی مرتبط با آن
  • کارت کیملیک(کارتی به منظور تأیید اقامت در ترکیه؛ شبیه گرین کارت برای آمریکا)
  • قبوض خدماتی محل سکونت؛ قبوض مربوط به آب، برق یا گاز
  • برگه نفوس و مسکن صادره از مراجع دولتی ترکیه
  • ترجیحاً ارائه شماره سیم‌کارت فعال و معتبر در کشور ترکیه

در نظر داشته باشید که در کنار مدارک فوق، الزامی است که شعبه مناسبی نیز برای افتتاح حساب در زراعت بانک انتخاب کنید. هرچند این بانک بخاطر قرار داشتن تحت مالکیت وزارت غذا و کشاورزی دولت ترکیه مشکلی برای ایرانیان ندارد، اما برخی از شعب سخت‌گیری بیشتری برای افتتاح حساب نشان می‌دهند.

به همین خاطر بهتر است شعب سازگارتر با مشتریان ایرانی را پیدا کنید. برای این منظور می‌توانید به طور مستقیم با ما در ارتباط باشید.

سود بانکی زراعت بانک ترکیه به چه میزان است؟

پول ترکیه - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

سپرده‌گذاری با واحد پولی لیر ترکیه، مزایای بیشتری دارد؛ این یک سیاست در جهت تقویت ارزش پول ملی است

تعیین حد سود بانکی بدون در نظر داشتن نوع و جزئیات حساب افتتاح‌شده تقریباً غیرممکن است. با این حال اما مراجعه به میانگین‌های اعلامی از سوی خود زراعت بانک ترکیه، کمک می‌کند به یک دید کلی دست یابیم.

  • به حساب‌هایی با موجودی زیر 1000 دلار/یورو/لیر سودی تعلق نمی‌گیرد
  • برای سپرده دلاری سود ماهانه 0.85 درصد
  • برای سپرده یورو سود ماهانه 0.15 درصد
  • برای سپرده پوند سود ماهانه 0.5 درصد
  • برای سپرده لیر ترکیه بسته به مدت زمان سپرده‌گذاری بین 14.5 تا 17 درصد متغیر است.

دقت کنید این اعداد قطعی و نهایی نبوده و برای کسب اطلاع قطعی باید بسته به کیس و موقعیت تحقیقات لازم انجام شود.

 

مالیات و کارمزد حساب بانکی در زراعت بانک ترکیه

سود بانکی در ترکیه 1024x683 1 - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

تعیین دقیق میزان سود بانکی که بدست می‌آورید، وابسته به جزئیات مختلفی است

میزان مالیات و کارمزد تعیین‌شده برای حساب‌های بانکی در کشور ترکیه، برای سپرده‌های بیش از یک‌ساله، بین صفر الی ده درصد است. تعیین میزان قطعی مالیات بر سود، بستگی به وضعیت نهایی حساب شما داشته و بسته به نظر زراعت بانک، متغیراتی دارد.

در نظر داشته باشید که برای سپرده‌های 6 تا 12 ماه، مالیات سه درصد و برای سپرده‌های کمتر از شش ماه، مالیات پنج درصد در نظر گرفته شده است. این میزان از مالیات مربوط به حساب‌هایی با موجودی لیر ترکیه است.

چگونه به حساب خود در ترکیه پول واریز کنیم؟

چه زندگی در ترکیه را انتخاب کرده باشید و چه صرفاً به حساب بانکی در این کشور نیاز داشته باشید، در هر صورت یکی از دغدغه‌های مهم انتقال پول به حساب مقصد است. اتفاقاً یکی از موانع پولی و مالی پیش روی ایرانیان مربوط به همین انتقال پول از ایران به سایر کشورهاست. برای انتقال پول به ترکیه راه‌های متعددی وجود دارد که در اغلب آن‌ها نیاز است از یک واسطه استفاده کنید.

متأسفانه مجال کافی برای پرداختن به تمام ابعاد کار نیست اما به طور اجمالی باید گفت می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

  • انتقال پول با واسطه‌گری صرافی مطمئنی که بین ایران و ترکیه فعال باشد
  • استفاده از سامانه سوئیفت و کد (IBAN) برای دسترسی به حساب مقصد
  • استفاده از پی‌پال(PayPal)
  • استفاده از مانی‌گرام(MoneyGram)

سقف برداشت و واریز حساب بانکی در ترکیه

واریز پول به حساب در ترکیه - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

سامانه سوئیفت یک سیستم جهانی است که متأسفانه در ایران با اختلال همراه است

مسئله سقف برداشت و واریز بشدت برای افرادی که قصد زندگی در ترکیه را داشته باشند، اهمیت دارد. بسیار مهم است که پول دریافتی از کشور ایران را به راحتی برداشت و استفاده کنید. برای واریز در شرایط نرمال سقف خاصی وجود ندارد اما سقف برداشت، بسته به بانکی که انتخاب می‌کنید متغیر است.

البته حتی نوع کارت اعتباری و حسابی هم که افتتاح کرده‌اید، بر میزان سقف برداشت اثر مستقیمی دارد. سقف برداشت در کشور ترکیه به طور میانگین تقریباً برابر با 2000 لیر از خودپردازها و تا 10000 لیر در داخل شعب است. تعیین میزان سقف برداشت به صورت قطعی، وابسته به اطلاع از شرایط شماست.

افتتاح حساب در ایش بانک ترکیه

برداشت و واریز وجه در حساب ترکیه - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

بانک دیگری که ما معمولاً به مخاطبان پیشنهاد می‌کنیم، “ایش بانک” است. ایش بانک یک مؤسسه مالی و اعتباری خصوصی است که بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور ترکیه است. این بانک شاید نسبت به زراعت بانک خدمات ضعیف‌تری برای ایرانیان ارائه دهد اما با این حال گزینه خوبی برای افتتاح حساب ایرانیان است.

جالب است بدانید این بانک، در لیست برترین بانک‌های جهان نیز رتبه 96 ام را به خود اختصاص داده است. مقدمات و مدارک افتتاح حساب در این بانک نیز مشابه با زراعت بانک بوده و باید از همان مراحل پیروی کنید. با این تفاوت که برای انتخاب شعبه مناسب، باید دقت بیشتری داشته باشید.

قیمت ماشین در ترکیه

یکی از ملزومات زندگی در ترکیه، مانند هر کشور دیگری، ماشین است. به منظور سهولت در جابجایی و راحتی در رفت‌وآمد، همه افراد علاقه دارند ماشین شخصی خود را داشته باشند.

اما معمولاً افرادی که در صدد تصمیم‌گیری برای مهاجرت و زندگی در ترکیه هستند، در این مورد که آیا امکان خرید خودرو دارند یا خیر، با تردید روبرو هستند. اگر شما هم قصد زندگی در ترکیه را دارید و در مورد خرید خودرو دغدغه دارید، باید گفت جای هیچ نگرانی نیست. دارندگان امکان اقامت رسمی در کشور ترکیه، هیچ مانعی برای خرید ماشین پیش روی خود ندارند.

 

خودروسازی‌های معتبر دنیا در بازار این کشور به طور رسمی حضور دارند.

مالیات خرید ماشین در ترکیه

خرید ماشین در ترکیه - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

خودروسازی‌های معتبر دنیا در بازار این کشور به طور رسمی حضور دارند

مالیات خرید ماشین در ترکیه، برای شهروندان این کشور، افراد دارای اقامت و شهروندان خارجی، به شکل متفاوتی محاسبه خواهد شد. برای افرادی که زندگی در ترکیه را به‌تازگی انتخاب کرده باشند و به امکان اقامت قانونی دست یابند، یک شانس جالب وجود دارد.

این افراد می‌توانند اولین خودروی خود را به شکل (Tax-free) یا به‌عبارتی بدون مالیات خریداری کنند. یک فرد خارجی به شرط داشتن اقامت معتبر، می‌تواند یک خودرو بدون پرداخت مالیات خریداری کند.

تفاوتی ندارد که یک خودروی نو از یک نمایندگی رسمی خریداری کنید، از یک شخص ترکیه‌ای آن را بخرید یا حتی از یک شخص خارجی دیگر که مشغول به زندگی در ترکیه است.

خارج از این شانس در نظر گرفته شده، میزان مالیات خرید خودرو برای افراد مشغول به زندگی در ترکیه، به شرح زیر است:

  • خودروهایی با حجم موتور حداکثر 1600 سی.سی: 61.6 درصد از قیمت خام خودرو
  • خودروهایی با حجم موتور 1600 تا 2000 سی.سی: 88.8 درصد از قیمت خام خودرو
  • خودروهایی با حجم موتور بیش از 2000 سی.سی: 177.1 درصد از قیمت خام خودرو

البته این اعداد بسته به برخی از شرایط و جزئیات مانند شاخص میزان آلایندگی خودروی مدنظر، عمر آن و وضعیت معاینه فنی، قابل تغییر است.

قیمت بیمه ماشین در ترکیه

قیمت ماشین در ترکیه - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

بیمه شخص ثالث در کشور ترکیه نیز اجباری است

افرادی که مشغول به زندگی در ترکیه بوده و خودروی شخصی دارند، مکلف به خریداری پکیج بیمه شخص ثالث هستند. داشتن بیمه شخص ثالث در کشور ترکیه نیز مانند ایران، اجباری است. به این نوع از بیمه در کشور ترکیه (Zorunlu Trafik Sigortasi) گفته می‌شود.

اما بدیهی است که در کنار بیمه شخص ثالث، آپشن‌های اختیاری دیگری مانند بیمه بدنه در دسترس هستند. در نظر داشته باشید که تعیین میزان دقیق قیمت بیمه ماشین، به اطلاع دقیق از شرایط خودرو و وضعیت سوابق بیمه شما بستگی دارد. این در حالی است که لیست شرایط بیمه از طرف انجمن بیمه ترکیه، یک نهاد رسمی در این زمینه، به صورت ماهانه صادر خواهد شد.

گواهی‌نامه رانندگی در ترکیه

گواهینامه رانددگی در ترکیه - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

پس از تثبیت و آغاز زندگی در ترکیه، بهتر است حتماً امتحانات رانندگی را پشت سر بگذارید

اگر قصد زندگی در ترکیه و راندن ماشین در این کشور را داشته باشید، بدیهی است که به یک گواهی‌نامه معتبر هم نیاز دارید.

پروسه دریافت گواهینامه برای مهاجران و افراد خارجی که زندگی در ترکیه را انتخاب کرده باشند، تا حدی با افراد بومی ترکیه‌ای متفاوت است؛ مخصوصاً اگر پیش‌تر در کشور خود گواهینامه دریافت کرده باشند. افراد خارجی و مهاجران مایل به زندگی در ترکیه و رانندگی در این کشور، به منظور اخذ گواهینامه رانندگی مراحل زیر را پشت سر می‌گذارند.

  • آموزش کمک‌های اولیه، موضوعات فنی و آموزش‌های تئوری مربوط به قوانین و اصول رانندگی
  • 12 ساعت آموزش رانندگی عملی با نظارت مربی معتبر و رسمی
  • امتحان گواهینامه رانندگی؛ شامل امتحان تئوری و آیین‌نامه
  • امتحان رانندگی؛ به طور عملی

تنها در صورتی که در امتحان اول به حداقل نمره 70 دست یابید، مجاز به شرکت در آزمون عملی هستید. آزمون عملی نیز شامل 15 دقیقه رانندگی در خیابان‌های ترکیه می‌شود.

پس از تثبیت و آغاز زندگی در ترکیه، بهتر است حتماً امتحانات رانندگی را پشت سر بگذارید.

خرید و اجاره ماشین در ترکیه

برای خرید ماشین در ترکیه، گزینه‌های متعددی پیش روی خود دارید. افرادی که زندگی در ترکیه را انتخاب کرده باشند، می‌توانند از نمایندگی‌های رسمی برندهای مشهور یا فروشندگان ثانویه و واسطه‌ها، خودروی صفر کیلومتر خریداری کنند.

تحویل خودرو در اغلب موارد به صورت آنی بوده و شرایط مختلفی مانند قسط‌بندی یا وام، برای مشتریان در نظر گرفته می‌شود. از سوی دیگر حتی برای خرید خودروهای کارکرده نیز می‌توانید به فروشگاه‌های رسمی و مجاز مراجعه کرده و از شرایط عالی خرید بهره‌مند شوید. در برخی مراکز خودروهای کارکرده به صورت از دم قسط در اختیار شما قرار می‌گیرند.

در کنار آپشن‌های متعدد خرید خودرو، در طول زندگی در ترکیه، در صورت لزوم می‌توانید از امکان اجاره خودرو یا حتی لیزینگ آن نیز، بهره ببرید.

کاپوتاژ ماشین در ترکیه

سند ماشین در کشور ترکیه e1638704762317 - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

بسیاری خودروسازی‌ها اصلاً در کشور ترکیه تولیدات خود را تکمیل می‌کنند

به افرادی که علاقمند به مهاجرت و زندگی در ترکیه هستند، پیشنهاد می‌کنیم از آپشن خرید ماشین در کشور ترکیه استفاده کنند. اما اگر به هر علتی نیاز است که خودروی خود را به کشور ترکیه ببرید، می‌توانید از امکان کاپوتاژ استفاده کنید.

این شیوه برای استفاده از ماشین شخصی خودتان در کشور ترکیه، به صورت محدود و موقت، کاربردی است. زیرا از اساس برای افرادی که زندگی در ترکیه به شکل بلندمدت و مداوم را انتخاب کرده باشند، استفاده از این آپشن منطقی نیست.

اساساً استفاده از کاپوتاژ در هر یک سال، حداکثر به مدت شش ماه ممکن است. طبق قوانین ترکیه یک خودروی خارجی، در طول هر سال، نباید بیش از شش ماه در کشور ترکیه عبور و مرور داشته باشد. بسیاری خودروسازی‌ها اصلاً در کشور ترکیه تولیدات خود را تکمیل می‌کنند.

انتقال سند ماشین در کشور ترکیه

با در نظر داشتن قیمت بسیار کمتر خودروهای دست دوم شخصی در کشور ترکیه، خرید خودرو با این روش، طرفداران زیادی دارد. اما آنچه در این شیوه خرید اهمیت دارد، اطلاع از شیوه و شرایط انتقال سند ماشین در کشور ترکیه است.

انتقال سند ماشین در کشور ترکیه باید از طریق دفاتر اسناد رسمی این کشور انجام شود. همچنین خریدار باید در کنار اصل پاسپورت، ترجمه معتبر ترکی آن و کارت اقامت خود را نیز ارائه کند.

در نظر داشته باشید که پیش از انتقال سند ماشین نیز در صورت زندگی در ترکیه، برای انجام بسیاری امور به کد مالیاتی نیاز دارید. کد مالیاتی در پروسه انتقال سند نیز باید ارائه شود. در مورد هزینه‌های انتقال سند نیز که شامل پرداخت هزینه تعویض پلاک، هزینه‌های دفتر اسناد رسمی و تسویه خلافی و بدهی‌های خودرو می‌شود، باید با فروشنده به توافق برسید.

دقت داشته باشید که به منظور اجتناب از ایجاد مشکل، بهتر است از برای هر معامله‌ای در طول زندگی در ترکیه، از وکلای معتبر و صاحب تجربه مشاوره بگیرید.

سند ماشین در کشور ترکیه e1638704762317 - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

انتقال سند ماشین در کشور ترکیه

زبان و دین رسمی کشور ترکیه

اگرچه در سال 1924 در اولین قاونون اساسی ترکیه، دین این کشور اسلام ذکر شده بود ولی در سال 1928 این بند از قانون حذف و ترکیه بعنوان حکومت لائیک (جدایی دین از سیاست) معرفی شد. در کل تنها 2% از جمعیت ترکیه را مسیحیان و دیگر ادیان و بقیه را مسلمانان تشکیل می دهند.

زبان رسمی کشور ترکیه، ترکی است که ما ایرانیان از آن به ترکی استانبولی نام می بریم. دانستن این نکته جالب است که ریشه این زبان ترکی، ترکی آناتولی است که ریشه اصلی آن ترکی عثمانی است که سلجوقیان به آناتولی در قرن یازدهم آوردند.

ایرانیان در ترکیه - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

زندگی در ترکیه بهتر است یا ایران

برای بررسی اینکه زندگی در ترکیه بهتر است یا ایران باید موارد مختلفی بررسی شود که از آن جمله:

هزینه های زندگی در ترکیه با مقایسه با ایران

برای آشنایی هرچه بیشتر می توانید به مقاله هزینه مواد غذایی در ترکیه مراجعه کنید.

وضعیت اقتصادی و پیدا کردن کار در ترکیه در مقایسه با ایران

چنانچه تمایل داشته باشید در مورد وضعیت اقتصادی و پیدا کردن کار در ترکیه بدانید، میتوانید با مراجعه به مقاله کار در ترکیه ، اطلاعات جامعی بدست آورید.

معایب و مزایای زندگی در ترکیه - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

معایب و مزایای زندگی در ترکیه

همه افراد مهاجرت را به قصد بهتر شدن وضعیت زندگی خود متحمل می شوند ولی هر فردی دلیلی متفاوت از دیگری برای مهاجرت دارد.

بعضی به قصد داشتن شغل و موقعیت بهتر، بعضی بدنبال آزادی، بعضی برای ادامه تحصیل و داشتن آینده ای روشن تر و دراین میان پدر و مادرها که بدنبال فراهم کردن شرایط برای فرزندانشان بدنبال شغل ودرآمد، آزادی و محیطی امن و فراهم کردن موقعیت عالی ادامه تحصیل یکجا هستند.

از این رو اطلاعات کافی از این موارد و یافتن معایب و مزایای زندگی در ترکیه یکی از مسائلی است که بطور طبیعی همه قبل از مهاجرت و اقدامی بدنبال آن هستند.

از مزایای زندگی در ترکیه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب و هوای ترکیه
  • هزینه های زندگی در ترکیه
  • تحصیل در ترکیه

آب و هوای ترکیه - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

آب و هوای ترکیه

یکی از جذابیت های ترکیه، داشتن آب و هوای معتدل و دلپذیر است. البته از آنجائیکه ترکیه کشوری پهناور است، این شامل همه نواحی و شهرهای ترکیه نمی شود.

هزینه های زندگی در ترکیه

هزینه های زندگی در ترکیه در موارد مختلف مسکن و هزینه های روز مره زندگی متفاوت است. قسمت اعظم هزینه زندگی در هر کجای دنیا را هزینه مسکن تشکیل می دهد که در ترکیه در شهر های مختلف آن متغیر است.

تحصیل در ترکیه

بسیاری ترکیه را برای ادامه تحصیل خود و فرزندانشان و داشتن آینده ای روشن انتخاب می کنند. شما می توانید اطلاعات خوبی در مورد تحصیل در ترکیه را در مقاله اقامت تحصیلی در ترکیه که به طور کامل به معرفی دانشگاه های ترکیه پرداخته است مراجعه کنید.

از معایب زندگی در ترکیه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زبان ترکی
  • آشنایی با محیط جدید
  • امنیت پایین در بعضی محله های ترکیه
  • هزینه بالای بنزین
  • نرخ بالای مالیات در ترکیه

زبان ترکی - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

زبان ترکی

زبان رسمی ترکیه، ترکی است. اگرچه نسل جدید ترکیه با توجه به رشد سیستم آموزشی این کشور عموماً به زبان انگلیسی مسلط هستند ولی هنوز برای زندگی روزمره در ترکیه نیاز به دانستن زبان ترکی دارید. خوشبختانه از آنجا که زبان ترکی شباهتهای زیادی در لغات با زبان فارسی دارد، یادگیری آن برای ما ایرانیان چندان دشوار نیست ولی بهرحال یادگیری زبان جدید سختی های خود را دارد.

آشنایی با محیط جدید

مهاجرت به کشور و شهر جدید و پیدا کردن و آشنایی دوستان جدید زمان بر است و شاید سخت ترین دوران مهاجرت را همین تنهایی و سردرگمی ناشی از آن دانست.

امنیت پایین در بعضی محله های ترکیه

مطمئناً در فیلم های ترکی بسیار این حس را کرده اید که ترکیه امنیت ندارد وقتی همه اسلحه دارند و براحتی در فیلم ها آدم می کشند. باید این را بدانید که به این شدتی که در فیلم ها می بینید نیست و این رفتارها در فیلم ها برای جذب مخاطب است ولی اینکه بعضی محلات در شهرهای ترکیه امنیت ندارند را نمی شود کتمان کرد.

همه شهرهای بزرگ در دنیا محلات خطرناک دارند که ساکنان آن شهر از رفت و آمد در آن محلات خودداری می کنند و شهرهای ترکیه هم از این امر مستثنی نیست.

هزینه بالای بنزین

هزینه بنزین واقعاً در ترکیه کمر شکن است و به همین دلیل بیشتر مردم از وسایل حمل و نقلیه عمومی گسترده ای که در ترکیه وجود دارند استفاده می کنند.

ترافیک بالا در بعضی شهرهای ترکیه

ترافیک از جمله معضلات دیگر شهرهای بزرگ ترکیه مانند استانبول است. به همین دلیل نزدیکی محل کار یا تحصیل به محل زندگی امری حیاتیست وگرنه باید ساعتهای طولانی در طول روز را با اعصابی بهم ریخته در ترافیک وحشتناک استانبول بگذرانید

نرخ بالای مالیات در ترکیه

درآمد اصلی ترکیه برای رشد اقتصاد مانند کشورهای اروپایی برپایه گرفتن مالیات است. از آنجاکه ما ایرانیان زیاد به دادن مالیات عادت نداریم، این مالیات بالا بر روی همه چیز برایمان آزاردهنده است و نداشتن اطلاعات لازم در پرداخت بموقع مالیات برایمان دردسرساز می شود. به شما پیشنهاد می شود که مقاله مالیات در ترکیه را که به تمامی حواشی این موضوع پرداخته است را مطالعه کنید.

وضعیت آب و هوای ترکیه در فصول مختلف

با توجه به پهناوری کشور ترکیه، وضعیت آب و هوا در فصول مختلف در شهرهای آن با هم متفاوت است. شهرهای مختلف، با توجه به موقعیت جغرافیایی خود آب و هوای مختلفی دارند. پس بهتر است که قبل از انتخاب شهر و اقدام به مهاجرت، از آب و هوای آن اطلاعات کاملی بدست آورید.

بررسی وضعیت آب و هوای ترکیه در فصول مختلف در مقاله ای با عنوان آب و هوای ترکیه بطور کامل به آن پرداخته شده که پیشنهاد میدهیم آنرا مطالعه بفرمائید.

حمل و نقل عمومی در ترکیه

اما در کنار خرید ماشین یا استفاده از خودروهای اجاره‌ای، در طول زندگی در ترکیه، راه‌حل‌های دیگری نیز برای رفت‌وآمد راحت وجود دارد. ناوگان حمل‌ونقل عمومی در ترکیه، چه به صورت داخلی و چه به صورت بین‌شهری، به صورت قابل قبولی توسعه یافته است.

به طوری که در اغلب موارد با کمی صرف وقت و شناخت کافی، می‌توانید اغلب نیازهای خود را با سیستم حمل‌ونقل عمومی، برطرف کنید. پس اگر به زندگی در ترکیه علاقه دارید، بد نیست با این سیستم بیشتر آشنا شوید.

استانبول کارت

حمل و نقل عمومی در ترکیه - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

استانبول کارت

اگر استانبول را به عنوان محل زندگی در ترکیه انتخاب کنید، به‌مراتب تسهیلات بیشتری برای حمل‌ونقل در دسترس دارید. در کنار تعداد بیشتری از خودروها، مترو، تراموا، اتوبوس و قایق، یکی از امکانات جالب استانبول کارت است.

شما می‌توانید به منظور پرداخت هزینه‌های استفاده از حمل‌ونقل عمومی در شهر استانبول، یک استانبول کارت را به قیمت مناسبی خریداری کنید و از آن برای پرداخت هزینه‌ها استفاده کنید. معمولاً پرداخت با استانبول کارت مشمول تخفیف شده و این به کم شدن هزینه‌های کلی شما برای رفت‌وآمد، کمک شایانی می‌کند.

مترو استانبول

متروی استانبول 1024x529 1 - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

نقشه وضوح بالای سیستم حمل و نقل عمومی در شهر استانبول

مترو استانبول نیز سابقه طولانی دارد و تقریباً از اواخر قرن 19 میلادی در این شهر فعال شده است. سرعت متروی استانبول مناسب است و به همین علت به یک گزینه بسیار پرطرفدار برای جابجایی در شهر استانبول تبدیل شده است.

اغلب نقاط اصلی شهر استانبول در پوشش خطوط مترو هستند و روزانه نزدیک به 200 هزار مسافر با این سیستم جابجا می‌شوند. قیمت کارت متروی استانبول کمی بیش از 1 دلار (5 لیر ترکیه) است و پس از آن می‌توانید صرفاً هزینه شارژ کارت را بپردازید. اما همانطور که گفته شد اگر در طول زندگی در ترکیه از یک استانبول کارت استفاده کنید، مقرون به صرفه‌تر است.

مارمارای استانبول

مارمارای استانبول - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

مارمارای یک ایده بسیار جذاب و کاربردی بوده است

مارمارای استانبول در اصل یک تونل زیر آبی است که غرب و شرق این شهر را به هم متصل می‌سازد. مارمارای را می‌توان بخش خاصی از متروی این شهر دانست که در عمل با امکان اتصال دو بخش شرقی و غربی شهر را فراهم کرده است.

این تونل زیرزمینی بسیار جذاب و هوشمندانه، چهار تقاطع، سه ایستگاه زیرسطحی و یک مسیر تقریباً 76 کیلومتری دارد. افرادی که زندگی در ترکیه و شهر استانبول را تجربه کرده باشند، بدون تردید اهمیت این مسیر در کوتاه کردن فاصله غرب و شرق استانبول را درک کرده‌اند.

تراموای استانبول

کاراستفاده از تراموا برای بسیاری افراد جالب و هیجان‌انگیز استتراموا نسبت به مترو، روش سنتی‌تری برای جابجایی در شهر است. اما در کنار جذابیت بسیار زیادی که دارد، برای دسترسی به بسیاری از نقاط شهر، راه‌حل بهتری است. تراموای استانبول از سه خط و 65 ایستگاه تشکیل شده که دسترسی به نقاط بیشتری از شهر را تسهیل می‌کند.

می‌توان گفت خطوط تراموا در تلفیق با خطوط مترو، کل سطح شهر استانبول و نقاط کلیدی شهر را پوشش می‌دهد. تراموا نقاط کوری که ایستگاه‌های مترو به آن دسترسی ندارند را یکپارچه می‌سازد.

تاکسی در استانبول

نیازی به توضیح نیست که تاکسی‌های سطح شهر استانبول، به‌مانند هر شهر مدرن و پرجمعیت دیگری، یک پوشش کامل در اغلب نقاط شهر ایجاد می‌کنند.

ناوگان حمل‌ونقل عمومی استانبول تا حد زیادی متکی به استفاده از تاکسی‌های این شهر است که سطح مناسبی از خدمات را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند. نحوه محاسبه هزینه تاکسی دربست در استانبول بدین شرح است:

  • هزینه ابتدایی برای گرفتن تاکسی: 3.45 لیر ترکیه
  • به ازای هر کیلومتر جابجایی: 2.1 لیر ترکیه
  • در صورت انتظار برای بیش از پنج دقیقه در طول مسیر: به ازای هر دقیقه انتظار 0.35 لیر ترکیه
  • در صورت عبور از سفر برای جابجایی بین شرق و غرب شهر، پرداخت عوارض جابجایی به عهده مسافر است.

تمام قیمت‌های اعلامی در بخش فوق منوط به وضعیت ترافیکی بوده و بسته به سطح شلوغی مسیر، ممکن است قیمت نهایی توسط تاکسی‌متر، بیشتر محاسبه شود.

دلموش در استانبول

تاکسی در استانبول 1024x469 1 - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

دلموش در استانبول

دلموش‌ها را می‌توان نوعی مینی‌بوس یا ون‌هایی در ابعاد بزرگ‌تر دانست که می‌توان از آن‌ها برای جابجایی در استانبول استفاده کرد. کرایه دلموش بسیار کمتر نسبت به سایر وسایل نقلیه است اما جابجایی با آن مشکلات خاص خود را دارد؛ از جمله اتلاف زیاد وقت.

اتوبوس در استانبول

اتوبوس نیز یک انتخاب مناسب برای جابجایی در سطح شهر است؛ البته اگر به مترو و تراموا دسترسی نداشته باشید. هزینه بلیط اتوبوس بسته به شرکت ارائه‌دهنده خدمات، طول مسیر و وضعیت کلی مسیر متفاوت است. اما مطابق میانگین‌های اعلامی هزینه جابجایی با اتوبوس، به ازای هر 100 کیلومتر، هشت لیر ترکیه است. دقت داشته باشید که این صرفاً یک میانگین است.

بسیاری افراد با شنیدن نام زندگی در ترکیه، چنین تصاویری را در ذهن خود دارند

قایق‌ها در استانبول

قایق ها در استانبول ترکیه - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

بسیاری افراد با شنیدن نام زندگی در ترکیه، چنین تصاویری را در ذهن خود دارند

اگر صرفاً قصد جابجایی بین بخش شرقی و غربی را داشته باشید، بسته به نوع قایق، به طور میانگین 1.5 لیر از شما دریافت می‌کنند. اما اگر قایقی را ترجیح بدهید که مسیر طولانی‌تری رفته و نمای توریستی تنگه سفر را به شما نشان دهد، احتمالاً چیزی حدود 7.5 لیر باید بپردازید.

افراد زیادی که استانبول را برای زندگی در ترکیه انتخاب می‌کنند، در ماه حداقل چندین بار از قایق استفاده می‌کنند.

خرید سیم‌کارت در ترکیه

اپراتور های موبایل در ترکیه - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

اپراتورهای تلفن همراه در ترکیه حضوری فعال و خدماتی منعطف دارند

یکی دیگر از الزامات زندگی در ترکیه، خریداری سیم‌کارت است. بدیهی است که چه زندگی در ترکیه را انتخاب کنید و چه هر کشور دیگری، بدون داشتن سیم‌کارت معتبر و فعال، به مشکل برمی‌خورید. به همین خاطر بخشی از راهنمای نکات کلیدی زندگی در ترکیه را به این بخش اختصاص می‌دهیم.

شما در بدو ورود و حتی بدون هدفی برای زندگی در ترکیه، می‌توانید با پاسپورت خود یک سیم‌کارت خریداری کنید. اما این سیم‌کارت موقتی بوده و صرفاً تا سه ماه فعال است. پس از این به منظور فعال شدن قطعی و بلندمدت باید کارت کیملیک(کارت اقامت) خود را ارائه کرده و پروسه قانونی واگذاری شماره را سپری کنید.

بهترین اپراتور موبایل در ترکیه

با رجوع به شناخت افرادی که تجربه زندگی در ترکیه را دارند، متوجه خواهید شد که سه اپراتور در این کشور فعال هستند. اما از میان این سه اپراتور، دو اپراتور ترک‌سل و وُدافون، هم از حیث ارائه خدمات به مشتریان و از حیث کیفیت کاربری و پوشش، وضعیت بهتری دارند.

اپراتور دیگری که در ترکیه فعال است ترک تلکوم است که در سطح پایین‌تری از این دو اپراتور قرار می‌گیرد. البته این صرفاً بخشی از تجربه افراد مشغول به زندگی در ترکیه است و شما ممکن است در ترک تلکوم، پکیج‌های بهتری بسته به شرایط خود پیدا کنید.

اپراتور موبایل در ترکیه e1638705668677 - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

بهترین اپراتور موبایل در ترکیه

قیمت بسته‌های مکالمه و اینترنت در ترکیه

برای دسترسی به اطلاعات کامل بسته‌ها و تعرفه‌ها حتماً باید مراجعه کنید به پنل‌ها و سایت‌های خود اپراتوری که از خدمات آن استفاده می‌کنید. اما به منظور آشنایی اجمالی، لیست زیر را بر مبنای تجربه افراد مشغول به زندگی در ترکیه آماده کردیم. این موارد تقریباً پرطرفدارترین پکیج‌های اینترنتی کشور ترکیه هستند.

  • بسته 4 گیگابایتی ترک‌سل: 53 لیر ترکیه
  • 1 گیگابایت هفتگی از ودافون: 19 لیر ترکیه
  • 10 گیگابایت از ترک تلکوم: 45 لیر ترکیه

در کنار هزینه نت، مجموع کل هزینه‌های شما برای یک استفاده عادی و نرمال از سیم‌کارت در ترکیه، برای هر ماه به طور میانگین بین 100 الی 110 لیر ترکیه خواهد بود.

ارزان‌ترین اپراتوری موبایل در ترکیه کدام است؟

پاسخ قطعی این پرسش به شکل و سطح نیاز شما به سیم‌کارت بستگی دارد. اغلب افرادی که تجربه زندگی در ترکیه را دارند، ترک تلکوم را به عنوان ارزان‌ترین گزینه معرفی می‌کنند.

انواع سیم‌کارت‌ها در ترکیه

سیم کارت در ترکیه 1024x348 1 - زندگی در ترکیه؛ از هزینه تا مزایا و معایب

سیم کارت در ترکیه

تمام سیم‌کارت‌های کشور ترکیه به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند.

  • سیم‌کارت‌های (pay-as-you-go)
  • سیم‌کارت‌های (Prepaid)

تعرفه رومینگ سیم‌کارت در ترکیه

برای تماس‌های دریافتی باید به ازای هر دقیقه مکالمه 1400 تومان و به ازای تماس‌هایی که شما به مقصد ایران برقرار می‌کنید، برای هر دقیقه مکالمه باید 1900 تومان بپردازید. هر پیامک 600 تومان و هر مگابایت اینترنت 400 تومان در حالت رومینگ هزینه دارد. با رجوع به تجربه و شناخت افرادی که مهاجرت و زندگی در ترکیه را انتخاب کرده‌اند، متوجه خواهید شد استفاده از آن اصلاً یک راه‌حل بلندمدت و منطقی نیست.

رجیستر گوشی در ترکیه

پس از تثبیت زندگی در ترکیه و با در اختیار داشتن کارت اقامت و پاسپورت، باید به دفاتر مجاز پست در این کشور رجوع کنید. پس از ارائه مدارک و پر کردن برخی فرم‌های روتین شما صاحب رمز دولت الکترونیک(E Devlet Sifresi) خواهید شد.

این رمز به شما امکان دسترسی به پنل سایت دولت الکترونیک را می‌دهد. با وارد کردن آدرس (www.turkiye.gov.tr) به پنل دسترسی خواهید یافت. با رمز خود وارد شوید و از منوی تعیین شده پس از وارد کردن مشخصات گوشی، می‌توانید آن را رجیستر کنید. هزینه آن چیزی حدود 1800 لیر ترکیه است.

ادامه مطلب
محدودیتهای اخذ اقامت ترکیه
خرید ملک در ترکیه
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا