تحصیل در ترکیههمه مطالب

بورسیه های تحصیلی در ترکیه | شرایط و مزایای

امروزه یکی از نشانه های رشد و توسعه هر کشوری، سیستم آموزشی و کیفیت تحصیل در مقاطعی مانند دانشگاه ها می باشد. در همین راستا، رتبه بالا مراکز آموزش عالی در سطح جهان و نیز حضور دانشجویان خارجی، گواهی از این امر است. در چنین شرایطی، کشوری مانند ترکیه که توانسته به یکی از مقاصد تحصیلی معتبر در دنیا تبدیل شود، استفاده از این فرصت در قالب بورسیه های تحصیلی، نیازمند آگاهی از شرایط و سایر مزایای آن می باشد.

خلاصه نوشته
  • خلاصه مطلب

تحصیل در ترکیه

طی چند دهه اخیر، ترکیه توانست از طریق تغییر در برخی قوانین خود و نیز بهبود شرایطی مانند: زندگی، کار، درمان و بویژه تحصیل، مورد توجه سرمایه گذاران و اتباع خارجی بسیاری قرار گرفته و هر ساله افراد زیادی علاقه مند به استفاده از این فرصت ها برای بهبود شرایط زندگی خود باشند. از اصلی ترین این فرصت ها، امکان تحصیل در دانشگاه های معتبر ترکیه از طریق دریافت انواع بورسیه های تحصیلی است.

نوشته های مشابه

زیرا با توجه به اینکه گواهینامه های اعطا شده توسط ترکیه از سوی اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی معتبر شناخته شده و دارای ارزش تحصیلی می باشد، لذا پایین بودن هزینه های تحصیل در مقایسه با چنین کشورهایی، اهمیت و جذابیت دانشگاه های ترکیه را برای دانشجویان خارجی افزایش می دهد.

Permission to study in Canada trustimm - بورسیه های تحصیلی در ترکیه | شرایط و مزایای

برنامه و بورسیه های تحصیلی در ترکیه

در حالت کلی، 3 نوع بورسیه تحصیلی در ترکیه برای دانشجویان داخلی و خارجی وجود دارد؛ اما در رابطه با برنامه های بورسیه تحصیلی نیز، باید گفت که انواع متعددی از آنها وجود داشته که می توان اطلاعات لازم را از دانشگاه های مورد نظر جویا شد.

  1. بورسیه تحصیلی تمام وقت/کامل در ترکیه (Full-Time Scholarships in Turkey)
  2. بورسیه تحصیلی کوتاه مدت در ترکیه (Short-Term Scholarships in Turkey)
  3. بورسیه تحصیلی مشترک در ترکیه (Joint Scholarship Programs in Turkey)

نکته مهم 1: به دلیل آنکه قوانین و شرایط بورسیه های تحصیلی در ترکیه، ممکن است هر ساله تغییر کرده و رشته های مختلفی را در مقاطع دانشگاهی تحت پوشش قرار می دهند، لذا نمی توان به شرایط، قوانین و هزینه های آن بطور مشخص اشاره داشت و هر آنچه در ادامه گفته خواهد شد، تقریبی است و برای کسب اطلاعات دقیق تر، می بایست به وب سایت دانشگاه های مورد نظر مراجعه کرد.

نکته مهم 2: در اکثر مواقع، تمامی رشته های دانشگاهی به غیر از علوم پزشکی، فرصت استفاده از بورسیه های تحصیلی (دولتی و خصوصی)، در مقطع کارشناسی را دارا هستند؛ از این رو، رشته های علوم پزشکی صرفا در مقاطه کارشناسی ارشد و دکترا، جزو بورسیه های تحصیلی قرار می گیرند.

مزایای بورسیه های تحصیلی در ترکیه

همانگونه که پیش تر اشاره شد، بهتر است به منظور اطلاع دقیق تر از شرایط و فرصت های انواع بورسیه های تحصیلی در ترکیه و نیز اینکه کدام رشته تحت پوشش چنین بورسیه هایی می باشند، به وب سایت دانشگاه های دلخواهتان مراجعه کرده و سوالاتتان را از آنها بپرسید؛ اما در حالت کلی و در اکثر موارد، بورسیه های تحصیلی ترکیه نه تنها شامل حمایت مالی، شهریه، هزینه مسکن و بیمه درمانی می شود، بلکه در تمام سطوح تحصیلات دانشگاه نیز، به دانشجویان واجد شرایط، اعطلا می گردد.

این درحالی است که شرایط خوب اقتصادی، کیفیت بالا زندگی، امنیت اجتماعی، ارائه خدمات مناسب رفاهی، اجتماعی، فرهنگی و درمانی، از دیگر عوامل تاثیرگذار در مساعد بودن ترکیه به عنوان یک مقصد تحصیلی برای اتباع خارجی باشد. شاید بتوان گواه این موضوع را در جذب سرمایه و حضور سرمایه گذاران خارجی طی سال های اخیر دانست که موجب رونق و پیشرفت زیادی در ترکیه شود.

مدت زمان تحصیل در رشته داروسازی در ترکیه2 - بورسیه های تحصیلی در ترکیه | شرایط و مزایای

شرایط دریافت بورسیه های تحصیلی ترکیه

  • داشتن حداکثر 21 سال برای مقطع کارشناسی، 30 سال برای کارشناسی ارشد، 35 سال برای دکترا و 45 سال برای بورسیه تحصیلی تحقیقاتی.
  • افراد واجد شرایط برای ارائه درخواست بورسیه تحصیلی، شهروندان کلیه کشورها، محققیق و فارغ التحصیلان دوره دبیرستان یا سایر مقاطع دانشگاهی می باشند.
  • در شرایط کامل سلامتی بودن.
  • عدم ثبت نام در یکی از دانشگاه های ترکیه (یعنی پیش تر در هیچ یک از دانشگاه های ترکیه ثبت نام نکرده و به تحصیل نپرداخته باشید).
  • دارای مدرک لیسانس یا فوق لیسانس که حداقل شش ماه پیش از ارائه درخواست به دانشگاه، دریافت شده است.
  • دستیابی به حداقل پیشرفت تحصیلی تعیین شده در مقاطع دانشگاهی (70% برای کارشناسی، 75% برای کارشناسی ارشد و دکترا و 90% برای رشته های علوم پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی).

افراد غیر واجد شرایط برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه

  • هیچ یک از بورسیه های تحصیلی ترکیه، شامل دو سال مقطع کاردانی نمی شوند.
  • شهروندان ترکیه و نیز افرادی که تابعیت این کشور را از دست داده اند
  • افرادی که در حال حاضر، در برنامه های دانشگاه های ترکیه ثبت نام کرده اند.

برخی از انواع بورسیه تحصیلی در ترکیه

  1. بورسیه تحصیلی سازمان بورس ترکیه (Turkish Stock Exchange Scholarship)
  2. بورسیه تحصیلی دانشگاه فنی خاورمیانه (Middle East Technical University Scholarship)
  3. بورسیه تحصیلی دانشگاه سابانچی (Sabanci University Scholarship)
  4. بورسیه تحصیلی TUBITAK
  5. بورسیه تحصیلی اراسموس (Erasmus Scholarship)

بورسیه تحصیلی سازمان بورس ترکیه

هدف دولت ترکیه از ارائه این بورسیه تحصیلی، ایجاد شبکه ای از مدیران متعهد به همکاری بین المللی با درک متقابل بین جوامع می باشد. بورسیه تحصیلی سازمان بورس ترکیه، برای هر سه مقطع دانشگاهی بوده و هزینه هایی مانند: مانند کمک هزینه های تحقیقاتی، کمک هزینه های موفقیت و دوره های یادکیری زبان ترکیه ای (KATİP)، را دربرمی گیرد.

معمولا ارائه هرگونه درخواست برای این بورسیه تحصیلی، از 10 ژانویه تا 20 فوریه می باشد. این نوع بورسیه، شامل سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در تمامی رشته های تحصیلی به جز علوم پزشکی بوده و هزینه هایی مانند: حمایت مالی، شهریه، مسکن و بیمه درمانی را دربرمی گیرد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه صنعتی خاورمیانه (METU)

هدف از ارائه این بورسیه، فراهم کردن شرایط تحصیلی آسان برای دانشجویان بین المللی بوده و موارد زیادی مانند: غذا، خوابگاه و کمک های نقدی را پوشش می دهد. بورسیه تحصیلی دانشگاه فنی خاورمیانه که از سوی بنیاد توسعه دانشگاه های ترکیه نیز ارائه می شود، متقاضیان می توانند درخواست های خود را پس از تکمیل فرم های لازم، به همراه سایر مدارکی که در وب سایت این دانشگاه اعلام گردیده، به دفتر بورسیه تحصیلی METU، واقع در طبقه دوم دانشکده هنر و ادبیات آنکارا، ارسال کنند.

زمان ارسال این درخواست ها جهت بررسی و انتخاب افراد واجد شرایط، برای ترم پاییز بین ماه های سپتامبر تا اکتبر و برای ترم بهار، یسن ماه های فوریه تا مارس می باشد. بورسیه دانشگاه فنی خاورمیانه، برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه و تمامی رشته های تحصیلی را پوشش می دهد. از اصلی ترین شروط برای دریافت بورسیه تحصیلی این دانشگاه، داشتن معدل بالاست.

مدت زمان تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه4 - بورسیه های تحصیلی در ترکیه | شرایط و مزایای

بورس تحصیلی دانشگاه سابانجی

این بورس تحصیلی فقط به دانشجویانی اعطا می شود که قصد ادامه تحصیلات در مقطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری)، را داشته و انتخاب آنها نیز بر اساس سوابق دانشگاهی آنها صورت می گیرد. در روند بررسی درخواست های ارائه شده، ابتدا مدارک آنها توسط هیئت علمی و سپس هیئت مدیره فارغ التحصیلان، بررسی خواهند شد. برای دریافت این بورس تحصیلی، متقاضیان باید حائز برخی شرایط باشند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • ارسال گواهی تسلط به زبان
  • ارسال مدرک معتبر لیسانس یا کارشناسی ارشد
  • ارسال سایر اسناد پذیرش مانند: نمره GMAT یا GRE

بورسیه تحصیلی TUBITAK

بورسیه تحصیلی Tubitak توسط شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه، به متقاضیانی ارائه می شود که قصد ادامه تحصیل در مقاطق کارشناسی ارشد و دکترا را داشته و حائز شرایط زیر باشند:

  • ارائه گواهی تحصیلی مقاطع پیشین
  • داشتن مدارک GMAT یا GARE
  • عدم داشتن تابعیت ترکیه
  • داشتن سن مجاز برای پذیرش در دانشگاه (در وب سایت و به همراه مدارک لازم، اعلام می گردد)

بورسیه اراسموس در ترکیه

بورسیه تحصیلی اراسموس برنامه ای است که توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند ترکیه فراهم شده است، به متقاضیان در مقاطق مختلف دانشگاهی اجازه می دهد تا یک یا دو ترم را به صورت رایگان، در کشور دیگری به تحصیل بپردازند. شرایط استفاده از این بورسیه تحصیلی متناسب با شرایط هر کشور، دانشگاه ها، رشته های تحت پوشش و …، متغییر بوده و برای کسب اطلاعات بیشتر نیز، باید به وب سایت های مربوطه مراجعه کرد.

ادامه مطلب
تفاوت بخش آسیایی و اروپایی استانبول ترکیه
خرید ملک در ترکیه
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا