اقامت ترکیهاقتصاد ترکیهقوانین ترکیههمه مطالب

سیستم مالیات در ترکیه

قبل از مهاجرت به ترکیه یکی از مسائل مهم کسب اطلاعات کافی در مورد سیستم مالیاتی در ترکیه است.

سیستم مالیات در ترکیه

همه چیز درباره سیستم مالیات در ترکیه

قبل از مهاجرت به ترکیه یکی از مسائل مهم کسب اطلاعات کافی در مورد سیستم مالیاتی در ترکیه است. بر اساس رتبه‌بندی شاخص رقابت بین‌المللی مالیاتی (ITCI) در سال ۲۰۲۱ کشور ترکیه در میان ۳۷ کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) رتبه ۱۷ را کسب کرده است.

نوشته های مشابه

به همین دلیل ما در ترکیه هوم RTG در این مطلب به معرفی سیستم مالیات در ترکیه خواهیم پرداخت.

میانگین مقدار مالیات بر درآمد شخصی بر سود سهام در ترکیه ۲۰ درصد است که این رقم کمتر از میانگین ۲۴.۱ درصدی مالیات در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی است.

2

درصد

مالیات بر درآمد شخصی بر سود سهام در ترکیه
استانبول

انواع مالیات در ترکیه

در ترکیه سه نوع مالیات وجود دارد:

قوانین مالیات بر شرکت‌ها در ترکیه با استانداردهای بین‌المللی تنظیم می‌شوند. به طور کلی در این کشور سه نوع مالیات وجود دارد که هر کدام از آن‌ها خود دارای زیر مجموعه‌هایی هستند. این سه نوع کلی مالیات در ترکیه عبارت‌اند از:

سیستم مالیات در ترکیه 1 - سیستم مالیات در ترکیه

 

مالیات بر درآمد

– مالیات بر درآمد شخصی

– مالیات بر شرکت‌ها

مالیات بر هزینه‌ها

– مالیات بر ارزش افزوده (VAT)

– مالیات بر مصرف ویژه (SCT)

– مالیات بر معاملات بانکی و بیمه

– مالیات بر حق تمبر

مالیات بر دارایی یا ثروت

– مالیات بر املاک و مستغلات

– مالیات بر وسایل نقلیه موتوری

– مالیات بر ارث

شرایط مالیات بر درآمد در ترکیه

براساس قوانین مالیاتی ترکیه، مالیات بر درآمد دو نوع است:

۱- مالیات بر شرکت‌ها در ترکیه؛ خارجی ها و ایرانی‌های بسیاری موفق به ثبت شرکت در ترکیه شده‌اند که در قبال آن موظف به پرداخت مالیات خواهند بود. طبق قانون مالیاتی کشور ترکیه، صاحبان شرکت‌های زیر موظف به پرداخت مالیات هستند:

– شرکت‌های سرمایه‌گذاری

– تعاونی‌ها

– موسسات عمومی اقتصادی

– بنگاه‌های اقتصادی

– شرکت‌های تجاری

(مقدار مالیات بر سود شرکت‌های تجاری در ترکیه در سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۳ درصد است.)

 

۲- مالیات بر درآمد شخصی در ترکیه؛ این نوع از مالیات‌ در ترکیه شامل انواع درآمد‌های شخصی کسب شده می‌شود. نمونه‌ای از این نوع درآمد‌ها در ترکیه عبارت‌اند از: درآمدهای حاصل از کشاورزی، درآمدهای حاصل از تجارت، حقوق و دستمزدهای کارمندان بخش دولتی و خصوصی، درآمدهای حاصل از خوداشتغالی، درآمدهای حاصل از سود سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات (درآمد اجاره)، درآمدهای حاصل از خرید و فروش اوراق بهادار و سایر درآمدهای کسب شده در این کشور.

(مقدار مالیات اخذ شده بر درآمد شخصی افراد در ترکیه، از ۱۵ تا ۴۰ درصد متغیر است. )

مقدار مالیات بر درآمد اشخاص استخدام شده در ترکیه به این صورت است:

تا سقف ۲۴۰۰۰ لیر: ۱۵ %

۲۴۰۰۰ تا ۵۳۰۰۰ لیر: ۲۰ %

۱۹۰۰۰۰ تا ۵۳۰۰۰ لیر: ۲۷ %

۱۹۰۰۰۰ تا ۶۵۰۰۰۰ لیر: ۳۵ %

۶۵۰۰۰۰ لیر و بالاتر: ۴۰ %

مزایای دریافت کارت فیروزه ای ترکیه

کارت فیروزه‌ای ترکیه یک فرصت عالی برای خارجی‌هایی است که به طور رسمی در ترکیه کار می‌کنند. خارجی‌هایی که حداقل دو سال در ترکیه کار می‌کنند، می‌توانند برای دریافت کارت فیروزه‌ای ترکیه اقدام کنند. سپس مجوز کار و اقامت نامحدود ترکیه را دریافت کنند.

مهاجران با کمک این کارت بدون اینکه درگیر مراحل اخذ مجوز کاری شوند، می‌توانند با هر کارفرمایی کار کنند و یا کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند.

به همسر و فرزندان تحت تکفل فرد خارجی که دارای فیروز کارت است، مدرکی داده می‌شود که ثابت کند آن‌ها از بستگان دارنده فیروز کارت ترکیه هستند. این مدرک برای آن‌ها جایگزین اجازه اقامت ترکیه خواهد شد.

اتباع خارجی دارنده فیروز کارت از حق پروانه کار نامحدود ترکیه بهره‌مند می‌شوند.

دارندگان کارت فیروزه‌ای ترکیه پس از ۵ سال می‌توانند برای دریافت تابعیت ترکیه اقدام کنند. پس از دریافت حق تابعیت کودکان زیر ۱۸ سال، آن‌ها بلافاصله شهروند ترکیه می‌شوند و همسران آن‌ها پس از ۳ سال شهروند ترکیه خواهند شد.

شرایط مالیات بر هزینه‌ها در ترکیه

یکی دیگر از انواع مالیات ها، مالیات بر هزینه‌ها است که خود چهار گروه مالیاتی مختلف را شامل می‌شود. این چهار گروه عبات‌اند از:

۱- مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده شامل کلیه کالاها و خدمات تجاری، صنعتی، کشاورزی و حرفه‌ای، کالاها و خدمات وارد شده به کشور می‌شود. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در خرید کالا و محصولات مختلف براساس نوع کالا معمولا ۱%، ۸% و ۱۸% است.

 

۲- مالیات بر مصرف ویژه

معامله و خرید و فروش چهار گروه اصلی کالا یا محصولات در ترکیه مشمول مالیات بر مصرف ویژه با نرخ‌های مختلف مالیاتی می‌شود این چهار گروه محصولات عبارت‌اند از:

– فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی

– اتومبیل و سایر وسایل نقلیه مثل موتور سیکلت، هواپیما، هلیکوپتر، قایق بادبانی

– تنباکو و فرآورده‌های تنباکو، مشروبات الکلی

– کالاهای لوکس

مالیات بر معاملات بانکی و بیمه

تراکنش‌های پولی که به صورت نقد یا به حساب اشخاص واریز می‌شوند، مشمول مالیات بر معامله‌های بانکی و بیمه‌ای نمی‌شوند اما سایر تراکنش‌ها مثل سود وام‌ها و درآمد بانک‌ها، مشمول پرداخت مالیات بر معاملات بانکی و بیمه می‌شوند. نرخ این نوع مالیات معمولاً ۵ درصد تراکنش بانکی و یا بیمه پرداختی است، اما برای برخی معاملات مانند معاملات سپرده بین بانک‌ها، نرخ مالیات آن ۱ درصد از ارزش کل معامله است.

مالیات بر حق تمبر

مالیات تمبر نوعی مالیات است که توسط دولت ترکیه اخذ می‌شود، این نوع مالیات بر معاملاتی تعلق می‌گیرد که بر روی کاغذ ثبت شده باشند و طرفین آن را امضا، مهر و غیره کرده باشند. مالیات حق تمبر ۰.۱۸۹٪ تا ۰.۹۴۸٪ از ارزش کل سند معامله شده است.

سیستم مالیات در ترکیه 5 - سیستم مالیات در ترکیه

شرایط مالیات بر دارایی در ترکیه

مالیات بر دارایی و یا همان مالیات بر ثروت مشمول سه نوع مالیات می‌شود:

۱- مالیات بر املاک و مستغلات

۲- مالیات بر وسایل نقلیه موتوری

۳- مالیات بر ارث

ساختمان‌ها، آپارتمان‌ها و زمین‌های که در کشور ترکیه وجود دارد مشمول پرداخت مالیات بر دارایی با نرخ‌  ۰.۱٪ الی ۰.۶٪ می‌شوند. ۱۰٪ از این مالیات به‌عنوان کمک برای حفاظت از میراث فرهنگی غیرمنقول ترکیه پرداخت می‌شود. همچنین مالیات بر وسایل نقلیه موتوری در این کشور اخذ می‌شود. مقدار این مالیات به میزان قیمت‌های ثابت وسایل مذکور بستگی دارد که هر سال با توجه به قدمت و حجم موتور خودروها تعیین می‌شود و اما مالیات بر ارث معمولا با نرخ ۱ تا ۳۰ درصد کل ارزش ارث اخذ می‌شود.

 

برای دریافت پاسخ سوالاتتان درباره مالیات و سیستم مالیاتی در کشور ترکیه با ما در بای‌هومزترکیه و دپارتمان بیزینس و سرمایه گذاری (بای بیزینس ترکیه) تماس بگیرید.

ما به همراه وکلای متخصص در امور مالیاتی و حقوقی با بیش از ۹ سال سابقه در زمینه مشاوره سرمایه‌گذاری و خرید ملک و دریافت شهروندی در ترکیه در کنار شما هستیم.

سیستم مالیات در ترکیه 6 - سیستم مالیات در ترکیه

ادامه مطلب
برج گالاتا استانبول
خرید ملک در ترکیه
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا