محله و منطقههمه مطالب

تفاوت بخش آسیایی و اروپایی استانبول ترکیه

در این مقاله میخواهیم مزایای هریک از قسمت های آسیایی و اروپایی ترکیه (استانبول) را برای شما شرح داده و اطلاعات کافی برای خرید ملک در ترکیه و یا خرید کسب و کار در ترکیه را به شما بدهیم.

تفاوت بخش آسیایی و اروپایی استانبول ترکیه

در این مقاله میخواهیم مزایای هریک از قسمت های آسیایی و اروپایی ترکیه (استانبول) را برای شما شرح داده و اطلاعات کافی برای خرید ملک در ترکیه و یا خرید کسب و کار در ترکیه را به شما بدهیم.

نوشته های مشابه

آسیایی بخرم یا اروپایی؟

اگر به فکر خرید ملک و دریافت اقامت یا شهروندی در ترکیه هستید حتما بارها این سوال رو از خودتون پرسیدین.

با ما در ترکیه هوم RTG همراه باشید تا قسمت آسیایی و اروپایی استانبول رو با هم مقایسه کنیم.

تفاوت بخش آسیایی و اروپایی استانبول 4 - تفاوت بخش آسیایی و اروپایی استانبول ترکیه

استانبول بزرگ‌ترین شهر ترکیه با مساحتی در حدود ۵٫۴۶۱مترمربع است. در ابتدا استانبول بانام بیزانس و همچنین کنستانتینوپل شناخته می‌شد. استانبول شهری در دو قاره آسیا و اروپا که سالیانه میلیون‌ها توریست را به خود جذب می‌کند.

یک‌سوم جمعیت استانبول در سمت آسیایی آن زندگی می‌کنند درحالی‌که مرکز اقتصادی (که شامل بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ می‌شود) در سمت اروپایی قرار دارد.

استانبول توسط تنگه سفر به دو بخش مجزا تقسیم‌ می‌شود. بخشی در سمت اروپایی که آوروپا یاکاسی یا روما یاکاسی (Avrupa Yakası) نامیده می‌شود و بخش دیگری در سمت آسیایی که آنادولو یاکاسی (Anadolu Yakası) نامیده می‌شود. جالب است بدانید استانبول ابتدا در سمت آسیایی، کادیکوی امروزی پایه‌گذاری شده است و در دوره روم و عثمانی در سمت اروپایی (طرف قدیمی) رشد کرده است.

 

تفاوت در جمعیت دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول

بر اساس گزارش مؤسسه آمار ترکیه، استانبول حدود ۱۵٫۸۴۰٫۹۰۰ نفر جمعیت دارد و حدود ۱۹٪ جمعیت ترکیه در استانبول زندگی می‌کنند که از این تعداد ۷٫۹۳۳٫۶۸۶ مرد و ۷٫۹۰۷٫۲۱۴ جمعیت را زنان تشکیل می دهند.

بخش اروپایی استانبول پرجمعیت‌تر از بخش آسیایی است. اسنیورت (Esenyurt) بزرگ‌ترین منطقه اروپایی با ۹۷۷٫۴۸۹ نفر است. در مقابل در بخش آسیایی استانبول منطقه پندیک با ۷۴۱٫۸۹۵ نفر پرجمعیت‌ترین منطقه است. جزایر استانبول هم کم ترین جمعیت، در حدود ۱۶٫۳۷۲ نفر را در خود جای داده است.

تفاوت ترافیک دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول ترکیه:

ترافیک مشکل همیشگی بخش اروپایی استانبول است. نه‌تنها بخش آسیایی استانبول که اگر با کل اروپا هم مقایسه نماییم، بخش اروپایی استانبول از همه آنها پرترافیک‌تر خواهد بود. این ترافیک در ساعت‌های ۷:۰۰ تا ۹:۰۰ صبح و ساعت‌های ۱۷:۰۰ تا ۲۰:۰۰ عصر بسیار پرحجم است است.

تفاوت در تعداد مناطق در دو قسمت آسیایی و اروپایی ترکیه

در بخش اروپایی ۲۵ منطقه وجود دارد. نام این مناطق در بخش اروپایی استانبول عبارت‌اند از: آرناووت‌کوی، آوجیلار، باغجیلار، باحچه‌لی‌اولر، باکرکوی، باشاک‌شهیر، بشیکتاش، بیلیک‌دوزو، بی‌اوغلو، بویوکچکمجه، چاتالجا، اسنلر، اسنیورت، ایوپ، فاتیح، قاضی‌عثمان‌پاشا، گون‌گورن، کائیتهانه، کوچوک‌چکمجه، ساریر، سیلیوری، شیشلی، سلطان قاضی و زیتون بورنو.

بخش آسیایی استانبول از ۱۴ منطقه تشکیل شده است. این ۱۴ منطقه عبارتند از : جزایر پرنس، آتاشهیر، بیکوز، چکمه‌کوی، کادیکوی، مال‌تپه، کارتال، پندیک، سانجاک‌تپه، سلطان‌بی، شیله، توزلا، عمرانیه و اسکودار.

تفاوت بخش آسیایی و اروپایی استانبول 1 - تفاوت بخش آسیایی و اروپایی استانبول ترکیه

جاذبه‌های گردشگری منطقه اروپایی استانبول

از لحاظ آثار تاریخی بخش اروپایی استانبول بسیار غنی‌تر از بخش آسیایی است و همچنین منطقه اروپایی استانبول نسبت به آسیایی جاذبه‌های گردشگری بیشتری را در خود جای‌داده است. دولما باغچه؛‌ برج گالاتا؛ مسجد ایاصوفیا؛ آب انبار باسیلیکا؛ مسجد سلطان احمد؛ روملی حصار در قسمت اروپایی مهم‌ترین و تاریخی‌ترین جاذبه‌های استانبول هستند. همچنین توریستی بودن این منطقه باعث شده است تا هتل‌ها، مرکزهای خرید بزرگ و تفریحات شبانه بیشتری در آن یافت شود؛ بنابراین اگر قصد سفر به استانبول را دارید و می‌خواهید تجربه یک سفر تفریحی و توریستی را داشته باشید، بخش اروپایی شهر بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

ازجمله جاذبه‌های گردشگری بخش آسیایی استانبول می‌توان به بازار تاریخی هزار رنگ، گشت‌وگذار و خرید در خیابان زنده‌ی بغداد، قسمت آسیایی تنگه سفر برج خیمه،جزایر پرنس، محله کادیکوی، رصدخانه کاندیلی و قلعه دختر اشتاره کرد

نکات مهمی در مقایسه منطقه اروپایی و آسیایی استانبول

بخش آسیایی قدیمی‌تر از بخش اروپایی است و قبل از دوره بیزانس تأسیس‌شده است. بخش اروپایی تاریخی‌تر از بخش آسیایی است. هر دو بخش آسیایی و اروپایی خیابان معروف دارند؛ خیابان استقلال در بخش اروپایی خیابان فرهنگی و تاریخی است که در کنار میدان تکسیم قرار دارد. خیابان بغداد در بخش آسیایی از خیابان‌های مدرن است که بین قاضی کوی و بوستانجی قرار دارد بااینکه خیابانی مدرن است اما از خیابان‌های قدیمی به‌شمار می‌رود که در آن کافه و رستوران‌های زیادی وجود دارد.

هم بخش اروپایی و هم بخش آسیایی دارای مارینا هستند. مارینای آتاکوی در بخش اروپایی و مارینای کالامیس در بخش آسیایی وجود دارد.

هر دوبخش اروپایی و آسیایی، فرودگاه بین‌المللی دارند. فرودگاه بزرگ استانبول در بخش اروپایی و فرودگاه صبیحا در بخش آسیایی است. بر روی پل سفر برای رفتن به بخش اروپایی لازم نیست پولی پرداخت شود اما برای رفتن به بخش آسیایی باید عوارض پرداخت کرد.

تعداد دانشگاه‌های بخش اروپایی از بخش آسیایی بیشتر است.

سه باشگاه فوتبال بخش اروپایی در لیگ ترکیه بازی می‌کنند که مشهورترین آنها بشیکتاش و گالاتاسرای هستند. فنرباغچه تنها تیم فوتبال استانبول است که در بخش آسیایی قرار دارد و در لیگ فوتبال ترکیه بازی می‌کند.

بخش اروپایی مراکز خرید بیشتر و بزرگتری از بخش آسیایی دارد.

هتل‌های استانبول بیشتر در بخش اروپایی هستند چراکه بخش اروپایی مرکز جاذبه‌های تجاری و گردشگری است.

خط ساحلی در بخش آسیایی زیباتر و منظم‌تر از بخش اروپایی است چون فضای بیشتری در بخش آسیایی برای دویدن، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و… درنظر گرفته شده است.

خطوط اتوبوس عمومی در بخش اروپایی دو برابر بخش آسیایی است اما خطوط قطار و مترو در بخش آسیایی ۱.۵ برابر بیشتر است.

تفاوت بخش آسیایی و اروپایی استانبول 3 - تفاوت بخش آسیایی و اروپایی استانبول ترکیه

قیمت خانه در بخش آسیایی و اروپایی استانبول

قیمت خانه در هردو بخش متفاوت است. دقت کنید هرچه به مرکز و تنگه سفر نزدیک‌ می‌شوید خانه‌ها گران‌تر و هرچه از مرکز فاصله می‌گیرید خانه‌ها ارزان‌تر می‌شوند. برای مثال سیلیوری و توزلا در شرقی‌ترین و غربی‌ترین نقاط استانبول واقع‌شده‌اند و ارزان‌تر از باقی مناطق هستند.

کادیکوی و شیشلی مرکز دو بخش آسیایی و اروپایی هستند. بیکوز (آسیایی) و بشیکتاش، ببک و ساریر (اروپایی) در شمال مرکزی هستند و برج‌ها منظره سفر دارند.

معروف‌ترین پروژه‌های اروپایی

از مشهورترین پروژه‌های اروپایی می‌توان به نیشانتاشی کورو، تورون‌سنتر، مال‌آف‌استانبول، ایستینیه پارک، زورلو سنتر، اسکای‌لند، وادی استانبول، بویوک یالی، دنیز استانبول اشاره کرد.

معروف‌ترین پروژه‌های آسیایی

پروژه‌های لوکس عمار، آجار ورده، پارک رزیدانس خیابان بغداد، مرکز فاینانس استانبول، برج آل تاور کادیکوی، پروژه مسکونی DKY کارتال نیز از مشهورترین‌ها در قسمت آسیایی هستند.

یکی از تفاوت‌های خرید ملک در بخش اروپایی با آسیایی این است که تنوع املاک در بخش اروپایی استانبول ترکیه از لحاظ اندازه ملک، شرایط منطقه و قیمت ملک بیشتر است. علاوه بر آن بخش‌های اروپایی استانبول خطوط حمل‌ونقل بیشتری داشته و ساخت‌وسازهای بیشتری در بخش‌های اروپایی ترکیه انجام می‌شود، همچنین کیفیت پروژه‌ها، ساختمان‌ها و مجتمع‌های تجاری در بخش اروپایی ترکیه بهتر است باید گفت تفاوت قیمت ملک در قسمت اروپایی ترکیه با بخش آسیایی کاملاً مشهود و بارز هست، خرید ملک ترکیه چه در قسمت آسیایی و چه در بخش اروپایی اقامت و شهروندی ترکیه را برای شما دارد.

 

 

ادامه مطلب
محلات اروپایی استانبول
خرید ملک در ترکیه
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا